blue-flower headerblauw1 maple raindrops walden-pond windows

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/hanslowijs/domains/hanslowijs.nl/public_html/libraries/cms/application/cms.php on line 464

‘Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond’. Johannes 1:14 Een Schotse boer vond het kerstverhaal maar een vreemd verhaal. God die mens werd… belachelijk! Waarom zou God zich zo verlagen? Op een avond was zijn vrouw naar de kerk toen er een op storm stak, een heftige sneeuwstorm. Op een gegeven moment: een klap tegen het raam, en nog één, en nog één. De boer ging naar buiten en trof een groep ganzen aan. Ze waren door de storm waarschijnlijk de weg kwijtgeraakt. De boer had met de ganzen te doen en zette de deuren van zijn schuur open. De ganzen gingen echter niet naar binnen…Hij probeerde hen de goede kant op te jagen, maar zonder resultaat. Een spoor van brood richting de schuur maar dat leverde ook niets op. Ten einde raad riep hij uit: ‘Snappen ze dan niet dat dit de enige plek is waar ze de storm kunnen overleven? Hoe krijg ik ze in vredesnaam achter me aan?’ Hij dacht even na en realiseerde zich toen dat ze niet achter een mens aan zouden gaan. De boer overlegde bij zichzelf: hoe kan ik ze redden? Dat lukt alleen… als ik zélf een gans zou zijn. Kon ik maar een van hen worden. Dan zou ik ze kunnen redden. Ze zouden achter me aan komen en ik zou ze in veiligheid brengen. Opeens besefte hij wat hij zei. De woorden klonken na in zijn hoofd: ‘Kon ik maar een van hen worden. Dan zou ik ze kunnen redden…’ Dát was wat God gedaan had! Mens geworden. Vlees geworden… om mensen te redden. Het Woord is vlees geworden, schrijft Johannes. Dat is zijn kerstevangelie. Anders dan Lukas, die vertelt van de geboorteaankondiging, de gang naar Bethlehem, de herders. Anders ook dan Mattheüs die vertelt van de droom van Jozef, de wijzen uit het oosten, de vlucht naar Egypte. Johannes schrijft niet in woorden van ‘wat er gebeurd is’ maar kiest in zijn woorden voor de diepte: het Woord, Jezus Christus, Gods Zoon, is vlees geworden. Daarmee wordt inderdaad gezegd: in Jezus is God mens geworden. Van gelijke bewegingen als wij. Om ons mee te nemen naar de enige plek waar we werkelijk kunnen overleven: het Vaderhuis met de vele woningen (Joh. 14:2). Dat is wat we vieren mogen in deze weken. Ik zal eerlijk tegen u zijn: kerst vervult mij met tegenstrijdige gevoelens. Aan de ene kant is er de romantiek en de gezelligheid. Heerlijk vind ik die kant. Ik hou van de sneeuw die de huizen en straten verandert in een sprookjesachtige sfeer. Ik geniet van deze donkere dagen met veel gezelligheid binnen: Kaarsen, een kerstboom met lichtjes en mooie muziek met goed glas wijn. En daar horen ook vrolijke kerstdiensten bij. Dan is er nòg een mooie kant aan kerst: de vrijgevigheid en de bereidheid van mensen om een stap sneller te lopen voor een ander. De kerstpakkettenacties, georganiseerd door de voedselbank. De afgelopen dagen voerden DJ’s van weer actie: serious request.Het inspireerde duizenden mensen om ook actie te voeren en geld in te zamelen. Ook dat is het fijne aan kerst. Maar ik word ook onrustig en ongeduldig van kerst. Want hoe ziet de wereld er na 25 december uit? Toch nog altijd hetzelfde? Wat verandert er eigenlijk met kerst? Is kerst dan alleen maar de buitenkant? Is kerst alleen een dun laagje sentiment over onze onveranderde en bikkelharde werkelijkheid?. Het bracht mij dit jaar opnieuw bij de vraag: Wat is kerst eigenlijk? We weten wel dat het gaat over de geboorte van Jezus, we kennen de verhalen van Jozef en Maria, de engelen, de herders, de wijzen uit het Oosten. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk met kerst? En wat is dat kerstverhaal eigenlijk waard? Mooi hoor, al die hooggestemde woorden over vrede… maar er komt er ook wat van terecht? Het Johannes evangelie is een scheppingsverhaal. Als je het ziet, zie je het overal in Johannes’ evangelie. Op de eerste dag van de schepping in Genesis 1 schept God het licht en scheidt het licht van het donker. En precies dat vertelt Johannes nu aan het begin van zijn evangelie opnieuw: In het Woord (de logos) was leven en het leven was het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. […] Het ware licht dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. Daarmee hebben we een antwoord op de vraag ‘Wat is kerst eigenlijk?’ Het is een vreugdevol antwoord. Kerst, zegt Johannes ons, is het begin van een nieuwe schepping. Het is de geboorte van licht in deze wereld opnieuw. De wijze waarop Jezus in zijn leven woord is en gestalte gaf aan het woord heeft voor Johannes alles met licht te maken. Licht is bij hem veel meer dan zomaar licht. Het betekent ook leven, gaafheid, liefde, helderheid en uitzicht. Tenslotte krijgen we nog een tweede antwoord op de vraag ‘wat is kerst eigenlijk?’ Maar dit antwoord is niet meteen geruststellend. Het maakt ons medeverantwoordelijk aan de effecten van kerst. De vraag ‘waar is God op de andere 364 dagen van het jaar?’ is een kritische vraag aan onszelf. Want wij zijn degenen die het zichtbaar kunnen maken. De nieuwe schepping is werkelijk begonnen – dat is het blijde nieuws van Kerst! Maar een nieuwe schepping wordt alleen maar zichtbaar als er mensen zijn die dat geloven en leven: met woorden en met daden. Niet alleen als een ontroerende kerstgedachte, maar als mensen, zoals jij en ik, waarin God wonen kan. De vraag was: wat is kerst eigenlijk? De gedachte erachter was: stelt het wel wat voor als het na 25 december allemaal weer voorbij is? Nu weten we dat de vraag een vraag aan onszelf is! Wij kunnen ervoor kiezen om het na vandaag niet over te laten zijn. Is het na vandaag weer voorbij of begint het nu pas? Of zoals ik eens las: De hemel verlicht de aarde en het licht moet omgeven worden met onze zorg. Want het Licht wil een lichaam, wil mens worden. Wij mogen - hoe verborgen het ook is - het Licht bevrijden. Opdat wij in het Licht een weg van Licht gaan

Dagelijks Woord