headerblauw1

Geeft de Here de heerlijkheid van zijn naam…’ Psalm 96 : 8a

Een nieuw jaar! Een nieuw begin! Het ‘jaar des Heren’2013 zijn we binnengegaan.

Weet u, jij waarom wij het zo noemen? Wij spreken bij het vieren van onze verjaardag over onze geboortedag! Wij gedenken dat Jezus op 25 december geboren! En die dag vieren wij op heel speciale wijze. En bij de joden worden de jongens op de 8e dag na hun geboorte besneden. En op die dag krijgt het Joodse jongetje pas zijn naam. Denk ook maar aan Zacharias en Elisabeth

(Luc. 1 : 57 e.v.) Die dag van de besnijdenis is dus ook hun Naamdag! En die wordt gevierd. 1 januari is dus ook de naamdag van Jezus Christus. Het nieuwe jaar is het ‘jaar des Heren’. Op een verjaardagsfeest bieden wij de jarige geschenken aan en wensen wij hem of haar het beste. Nu is een kinderhand gauw gevuld, maar je weet misschien uit ervaring, bij het ouder worden wordt het steeds moeilijker geschikte kado’s voor de jarige te zoeken! Of je moet geen fantasie hebben en ieder jaar weer met die aftershave of eau de toilette aan komen. ‘Geef maar niks ; Ik heb alles al’ zegt een vader of moeder dan vaak. Maar toch je wilt niet met lege handen aankomen.

Maar wat bied je dan de Almachtige God aan?

‘Hij heeft alles al’ om zo te zeggen. Hij heeft het Al in Zijn handen. Ja, wat moet je tegen Hem zeggen? Hij is het Leven, Hij schenkt het leven, Hij onderhoudt het leven, Hij geeft ons het leven. Dan moet je, je woorden en geschenken wel goed wikken en wegen, want je kunt niet met een goedkope alledaags kado aankomen. Dat zou een belediging zijn aan deze Koning. Ons geschenk en onze wensen dienen toch in overeenstemming te zijn met de grootheid van de jarige.

En nu zegt de dichter van Psalm 96 : Is dit niet het beste geschenk en de mooiste wens ; ‘Geeft de Here de heerlijkheid van zijn naam…’.

Met andere woorden zoals we zongen met Kerst ; ‘Looft God, gij christenen, maakt Hem groot…..’ Dat is dan een geschenk, waarvan wij zelf deel uitmaken, opdat wij naamgenoten van Jezus Christus geworden zijn. Wij heten toch Christenen! En door ons doen en laten kunnen wij de naam van onze Naamgever prijzen, groot maken……… of neerhalen, door de modder sleuren.

De oproep van de dichter van Psalm 96 zet ons dus aan het begin van het ‘nieuwe jaar des Heren’ aan het werk. Om te zorgen dat ook dit jaar de Naam van Here God, hoog, zeer hoog, gehouden wordt, en in ere gehouden wordt. Ere zij God!

Het is niet genoeg, o Heer, wat ik doen wil tot uw eer, daarom vraag ik steeds weer : Help mij, opdat ook ik U geef de heerlijkheid van Uw Naam , o Heer, en dus deze wereld goed beheer en steeds mijn medemens waardeer en door uw Geest toch altijd leer steeds beter Jezus te volgen en steeds meer te mogen leven tot vreugdevol heil van de anderen en tot Uw eer!

Ja, dan geven wij onze Heer de heerlijkheid van Zijn Naam.

Hans Lowijs, pastor

Dagelijks Woord

  • woensdag 26 juli 2017 - Hebreeen 13:15-16
    Laten we met Jezus’ tussenkomst een dankoffer brengen aan God: het huldebetoon van lippen die zijn naam prijzen, ononderbroken. En houd de liefdadigheid en de onderlinge solidariteit in ere, want dat zijn offers waarin God behagen schept. -- Hebreeen 13:15-16