headerblauw1

‘….. en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.’ (Openbaring 1 : 18)

Het is een náár gevoel als een deur in het slot valt en je kunt er niet meer uit. Of je bent in een lift, je zoeft omhoog, maar plotseling stopt de lift, hij blijft steken….Wat kun je dan in paniek raken. Zo is het ook met ons leven. Plotseling kan het je aanvliegen: ook ik ga een keer dood! Als je dat echt op je laat inwerken, dan kun je in paniek raken. En we proberen zulke gedachten al gauw te verdringen. En je denkt : "Ik haal alles uit het leven wat er in zit. Nu kan het nog!" Maar … op een dag komen die gedachten toch terug. En kun je er zelfs bang van worden. Wat heeft het voor zin om 70 - 80 jaar te worden, als er daarna niks meer is? Straks lig je in het graf en is het over. Familie zorgt nog een paar jaar voor bloemetjes op je graf, en dan word je vergeten. Straks weet niemand meer wie jij was en wat jij hebt gedaan in je leven. Als je er echt over nadenkt, dan besef je toch, dat het eigenlijk is om gek van te worden zei onlangs iemand. ‘Nu leef ik, maar straks ben ik foetsie!, dan is het voor goed gebeurd’ Maar toch denk ik, de mens is niet geboren om maar eventjes te leven. Hoe ik daarbij kom? Dat heb ik van de Schepper. God heeft de mens geschapen met de bedoeling, dat de mens een goed leven zou hebben, een zinvol leven. Een mooi leven ook. En God wilde een leven lang contact met de mensen. Maar dat leven is verpest. Door mensen verpest. En we zien het om ons heen: zoals het nu gaat, zo kan het Gods bedoeling nooit zijn geweest. Eigenlijk zie je al je hele leven de dood op je afkomen. Je leest al meer de overlijdensadvertenties, en je schrikt van de jonge doden: kinderen soms nog! Je ziet de beelden van rampen: wanneer zijn wíj aan de beurt? Je krijgt pijn op de borst, de dokter probeert je wel gerust te stellen, maar … diep in je blijft er iets hangen van angst. Je zit uiteindelijk in het bejaardenhuis, vaak alleen, alleen met je gedachten ook over vroeger. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat je trouwde en kinderen kreeg. En nu? Nu zit je in een bejaardentehuis, in een wachtkamertje, te wachten op de dood. Zó is ons leven. En wat zegt God daarvan? Hij zegt in elk geval niet: "Als je nou maar in Mij gelooft, dan valt het wel mee." God vindt de dood afschuwelijk. Hij wéét wat voor ellende de dood veroorzaakt. En het geweldige is: God laat het er ook niet bij zitten! Jezus zegt : “Ik heb de sleutels”, Ik heb de sleutels van de dood.(0penb. 1 : 18)” Hij gunt ons geen dichte deur aan het einde. Maar Hij wil dat we echt leven, verder leven, bloeiend leven, een leven hebben dat toekomst heeft. Zonder zonde, zonder ellende, zonder dood, zonder leegte. Dat was de inzet van Jezus' komst op aarde. Hij heeft de weg geopend naar een ander leven, een nieuw Eeuwig leven! Jezus is Zélf, in eigen persoon, die vreselijke dood binnen gegaan én er doorheen gegaan. Hij heeft hoogst persoonlijk de laatste deur geopend. Hij is gestorven en … weer levend geworden! Dat is een groot wonder. Begrijpen kunnen we het niet, maar we moeten het geloven! Het is écht gebeurd! Er was op deze aarde een keer een graf leeg, het graf van Jezus Christus. Honderden getuigen hebben Hem gezien: dezelfde Jezus van het kruis, maar dan levend. Er is alle reden om in die overwinning van de Here Jezus te geloven. Als je het misschien moeilijk vindt om te geloven, dat kan, vraag God dan om geloof. Hij kan en wil en zal in nood zelfs bij het naad’ren van de dood volkomen uitkomst geven….(Ps.68) God doet dan de deur van de toekomst voor je open. Begrijp je hoe anders het is om zo te mogen leven? Dan krijg je een totaal ander leven, want dan zit je leven niet meer opgesloten tussen geboorte en dood en hoeven we ook geen aanvallen van paniek meer te hebben. Dan kan ook de angst voor de dood langzamerhand verdwijnen. Dan krijg je een leven met geweldige vooruitzichten. Een leven met zin. Dat maakt niet alleen het sterven anders, dat verandert elke dag, ook als je jong bent, of als je overlijdensadvertenties leest, ook als je op middelbare leeftijd bent en je merkt dat de kwaaltjes komen. Laat het Pasen in uw en jouw leven worden. Want Pasen betekent: je leven hoeft niet verloren te gaan. Hoe vast je leven ook zit, Jezus heeft de sleutels!

Ik wens u/jou een mooie toekomst….. met deze Jezus en met deze God.

Hans Lowijs, pastor

Dagelijks Woord

  • woensdag 26 juli 2017 - Hebreeen 13:15-16
    Laten we met Jezus’ tussenkomst een dankoffer brengen aan God: het huldebetoon van lippen die zijn naam prijzen, ononderbroken. En houd de liefdadigheid en de onderlinge solidariteit in ere, want dat zijn offers waarin God behagen schept. -- Hebreeen 13:15-16